Hívjon minket: +361 7949818

Gépkocsi költségek IV. – (hogyan döntsünk?)

Gépkocsi költségek IV. – (hogyan döntsünk?)

Az elején azzal kezdtem, hogy sokszor felteszik nekem a kérdést, hogy a kiválasztott kocsit végül magán vagy céges megoldásban vásárolják meg. Nehéz erre az egyszerű kérdésre jó választ adni, de megpróbálok néhány szempontot csokorba gyűjteni. A sorozat első három fejezetében a részleteket érdemes tanulmányozni, úgy könnyebb a döntés.

Nem ígérem, hogy az összes jó érvet felsorolom, de megpróbálkozom néhány hasznos tanács összegyűjtésével:

Ár és hitel: 

  • vizsgáljuk meg, hogy hol van a legkönnyebben mozgósítható pénz. A sehol nem jó válasz, mert nulla forint induló részlet volt egy időben divat az autók megvásárlására, de látjuk az eredményét is.
  • ha a cégben van szabad pénzeszköz, az egy nyomós érv arra, hogy a kocsit a cégben vegyük. Miért is? Mert ha ki akarjuk onnan venni, hogy magán zsebből vásároljunk kocsit, akkor osztalék adót, vagy bármilyen jövedelemadót fizetni kell. Csak úgy kivenni a cégből nem lehet. Szóval a készpénzünk gyorsan apad, ami a kocsi árából hiányozni fog.
  • ha a cégben nincs pénz, de a cég hitelképes (nyereséges mérleg, jó szerződések vannak, nincs adótartozása, és nem vagyunk a bár listán), akkor megoldható az is, hogy a magán pénzünket banki utalással “tagi hitelként” betesszük a cégbe. Fontos, hogy ez banki utalással történjen. Esetleg némi hitellel kiegészítve céges kocsihoz jutunk. Előny: a gépkocsiköltségekkel a nyereségadó alapja csökken, a magán használat is céges költségként jelenik meg. Hátrány: cégautóadót fizetni kell, és be kell tenni esetleg tagi hitelt. Számolni: érdemes kiszámolni, hogy mennyi a cégautóadó és a megjelenő költségekkel mennyi társasági adót spórolunk meg.
  • ha a cégben nincs pénz, és nem hitelképes (mert veszteséges, mert bizonytalan és ritka árbevételei vannak, adótartozása van, stb.) ez bizony arra érv, hogy magán kocsit vásároljunk.
  • Önmagában már az, hogy a cég veszteséges, vagy a korábbi években olyan sok veszteséget halmozott fel, hogy a saját tőkéje nem éri el a jegyzett tőkét, akkor ne nagyon gondolkozzunk a céges kocsiban. Mert az tovább fogja növelni a költségeket, és előbb utóbb a cég halálát okozza. És ne felejtsük el, hogy egy felszámolási eljárásban a felszámoló a szája szélét nyalja akkor, ha meglátja az eszközök között a kocsit. Azonnal lecsap rá és szőröstől-bőröstől fogja eltüntetni féltve őrzött járgányunkat. Mert az nem a mi kocsink, az a cég kocsija.
  • ha a magán pénzünk teljesen tiszta és adózott forrásból van, és igazolható minden készpénzünk eredete (természetesen én másról nem is hallottam még soha… ), akkor nincs akadálya annak, hogy magán kocsit vegyünk. De számítsunk rá, hogy a 3 mFt feletti értékű kocsinál vagyonosodási vizsgálat is bekövetkezhet. Nem törvényszerű, csak furcsán sok ilyennel találkoztam.
  • ha a cégben alig van költségünk, és mindig jó sok a nyereségünk. Ilyen esetben is megfontolandó a céges kocsi vásárlása.
  • ha a cégnek sok tulajdonosa van, és nincs mindig konszenzus a felek között. Bizony ilyen esetben egy céges kocsi rengeteg konfliktus forrást okoz.
  • hitel: bárhol és bárkinek adják is a hitelt, egy 5-10 éves futamidő kocsi esetében lehetetlenül sok. Sok a járulékos költsége és hosszú az idő a reális élettartamhoz viszonyítva.

Típus kiválasztása

A típus kiválasztásánál, ha cégbe vesszük, számoljunk előre a cégautóadóval. A pontos műszaki ismeretek birtokában ez nem bonyolult. Néha csak egy picivel nagyobb motor olyan nagy ugrást jelent a költségekben. Kalkulálni kell ezekkel a költségekkel. Ha a cég ezért fordul veszteségbe, akkor bizony egy későbbi pályázati lehetőséget vesztünk el, netán megrendelések maradhatnak el azért, mert nem szeret senki egy olyan céggel dolgozni, ami nem biztos lábakon áll.

Magán emberként pedig érdemes megnézni a havi fizetési jegyzékünket, hogy vajon a kiválasztott kocsi üzemanyag költsége, biztosítása fedezhető a bevételeinkből úgy, hogy legalább havi 2 db kifli megvásárlása is belefér? A minimálbérre bejelentett ügyvezető egy full extrás járgány kötelező biztosítását vajon milyen hivatalos jövedelemből fogja kifizetni? Majd a kutaknál kapott ajándék kuponokat látva a NAV rögtön tudja, hogy a minimálbérből még havi 2000 km megtétele is belefért. Mert ne gondoljuk, hogy nincs információjuk a supershop kártya pontokról. Nos ilyen esetben nem fognak sokat töprengeni, hanem tudományosan a sofőrünk szemébe fognak nézni és megkérdezik, de miből? Egy ilyen vagyonosodási vizsgálat ebből a pozícióból biztos vesztést jelent.

EVA-s cég

Hát itt nem nagyon érdemes gondolkozni. Mert nincs miről. Az EVA alatt adózott jövedelem után nem kell már osztalék adót és hasonló fizetni. Az nettó kivehető. Tehát magán zsebben van gond nélkül. A cégautóadót az EVA-s cég is fizeti, de még költségként sem vonja le.

Belátom, hogy ez nehéz döntés. De mindig érdemes előre gondolkozni és számolgatni. Végtére is nem egy kiló krumplit veszünk.

1 Comment
  1. Jó ötlet a cikksorozat.
    Hiányolom azokat a lényegi kérdéseket, hogy például milyen konkrét esetben milyen konstrukciót válasszunk cégautó esetén. (hitel, kp, pü lízing, op. lízing) Hogyan jelenik meg a könyvelésben a cégautó, milyen esetben mik az ÁFA-s tételek, mik az elszámolható költségek vagy akár csak ebben a részben a cégautó adóra pontosabb információ, mely szerint teljesítmény függő, nem “motorméret”.
    Írjak cikket róla? Kiteszik? 🙂

Vélemény, hozzászólás?