Hívjon minket: +361 7949818

NAV kockázatelemzés vállalkozói szemmel

NAV kockázatelemzés vállalkozói szemmel

2012-ben megváltozott az új alapítású cégek adóregisztrációja. Nem titkolt célja a kormányzatnak ezzel az, hogy a ÁFA csalásra szakosodott bűnözői kört valahogy kiszorítsák a rendszerből. A cél nemes, és szerintem mindenki helyesli is. De….

Egy picit lépjünk hátra, és kezdjük az elején.

Eddig a társasági szerződés cégbírósági benyújtásával megkapott az új cég minden fontos adatot. Cégjegyzékszámot, adószámot, KSH számot. Alig telt el 2 nap, és már be is volt jegyezve. Mi tagadás, nem volt bonyolult egy ÁFA csalásra szakosodott körnek 2-3 új céget bejegyezni, és picit jegelni a dolgot. Majd amikor az egyik működő cég talpa alatt már égett a talaj, hirtelen hajléktalannak eladták a céget az összes adótartozással, és a tulajdonosok leléptek. Majd a közben alvó, de már nem is új céget kezdték használni ugyanerre az ÁFA csalásra. A lánc egymásba ért, és nem volt vége soha.

A fék ott került be (szerintem nagyon helyesen), hogy az alapításnál elkezdte 2012-től vizsgálni a NAV, hogy a tulajdonosok és vezetők érintettek-e ilyen zavaros ügyekben. Ha igen, akkor az új alapítású cég nem is kapott adószámot, tehát el se tudta kezdeni a működését. Mit mondjak, az ötlet szerintem jó, és egyszerű.

Persze az adózásban egyszerű és jól kivitelezett dolog nem nagyon akad. Vagy csak én nem találkozom ilyen gyakorlattal.

Mi is a napi gyakorlat és hogy bonyolódunk bele a dologba?

A cég alapítói és ügyvezetője tiszta, hurrá, megkapja az adószámot és bejegyzik a céget. Elkezdődik a munka, az üzlet szervezése. De a magyar valóság persze az, hogy semmi a világon nem megy gyorsan. Mindenre várni kell. Ajánlatok, kalkulációk, rohannak a hetek, hónapok és még az első üzlet kilátása is fényévnyi távolságban van. Amikor megérkezik az első ajánlott levél a NAV-tól, hogy kockázatelemzést akar csinálni.

Kiküld egy KOCKERD nevű nyomtatványt, és 38 kérdésben 10 napos határidővel kér válaszokat. Csak néhány minta a kérdésekből:

  • működés megkezdése, működés telephelye és székhelye, vezetők adatai, vezetők jogviszonya,
  • foglalkoztatottak száma (ezt imádom a legjobban, mert a foglalkoztatottat be kell jelenteni és járulék bevallás is van. Tehát a NAV pontosan tudja a választ is.)
  • kinek fog értékesíteni és mit
  • hol végzi az értékesítést (iroda négyzetméterre is kiváncsiak!!) Jövőre az elhelyezett cserepes virágok számáról is bevallás fog készülni?
  • vevők és szállítók megnevezése adószámmal és a forgalom értékével
  • mérlegadatok

Úgy elképzelem a kezdő vállalkozást, hogy ezekre a kérdésekre simán és gond nélkül 5 perc alatt válaszol.

Ha nem volt szimpatikus a válaszok sora, akkor helyszíni ellenőrzést tart. Kijön két szigorú tekintetű revizor. Fontosságuk tudatában kitöltenek kb 15 oldal jegyzőkönyvet a nagy semmiről, mindent ismét megkérdeznek, ami benne volt a nyomtatványban. Eltelik kb 3-4 óra, szemem előtt pereg a NAV járulékos költsége, nevezzük költségvetési pazarlásnak. Az értelmét még mindig nem látom, biztos valahol ilyen is van.

Azt gondolnánk, hogy ezzel a lehetőségek tárháza ki van merítve. Tévedés. Néha még ez sem elég. Mert elég egy rossz válasz az eredeti nyomtatványon, és kezdődik a folyamat előlről. Kérdezem én, akkor miért ült ott 2 revizor 4 órát, ha az első nyomtatvány hiányosságait nem voltak képesek pótolni.

Mi a rossz válasz? Mondok egy variációt:

  • Fel kell sorolni az adózó tulajdonában lévő eszközök bekerülési értékét. Esetünkben nulla, tehát még nincs eszköz.
  • fel kell sorolni a bérelt eszközöket: Esetünkben nulla.
  • fel kell sorolni az ingatlanokat, bingó. Ez is nulla.
  • Majd jön az elmés kérdés annyira a lap alján, hogy az ember észre sem veszi a nyomtatványon: A tevékenység folytatásához szükséges eszközök rendelkezésre állnak? Hát igen, a nagy nulla az már rendelkezésre áll. De ha a triviális válasz nincs beikszelve, akkor kezdődik a folyamat a nulla pontról.

De legjobban ez a hihetetlen korszerűség nyűgöz le. 13 oldal KOCKERD nyomtatvány fénymásolva, nem elektronikusan…. nem dehogy. Ügyfélkapu, ugyan minek. Millió pici kocka, apró, hogy még véletlenül se lehessen beletalálni. Ha meg beletalál az ember, akkor ember legyen a talpán, aki elolvassa. Adószám és név 13-szor felírva az oldalakra.

Egy vállalkozónak rengeteg az ideje. 24 órából 23-at eltölt az ilyen elmés adminisztráció kidolgozásával, beküldésével, postázásával, fénymásolásával. Erre csak azt tudom mondani, no comment. Mert aki csalni akar, annak egy ilyen nyomtatvány nem fog akadályt jelenteni.

Utóírat: A blogbejegyzés első közzététel 2012.09.16-án volt, a KOCKERD nyomtatvány elektronikus formában szeptember 28-tól elérhető a NAV honlapján. Azért ők is fejlődjek!

Vélemény, hozzászólás?