Hívjon minket: +361 7949818

Néhány gondolat a végelszámolásról, hogy lehetőleg minél több haszonnal szálljunk ki a cégből

Néhány gondolat a végelszámolásról, hogy lehetőleg minél több haszonnal szálljunk ki a cégből

Úgy gondolom, hogy időszerű ezt a témát is elővenni. 2010-ben majdnem 13 ezer cég kezdett végleszámolást, ez a szám 2011-re 21 ezerre növekedett. Ez majdnem 64 %-os növekedés. Aggasztó! Mert munkahelyek szűntek meg, és minden tekintetben szűkült a piac.

Mit is jelent a végelszámolás?

Amikor egy cég tulajdonosai, vezetése úgy ítéli meg, hogy nem érdemes a működést tovább folytatni, és bezárják a céget. Ennek számos oka lehet. Emberi és gazdasági egyaránt. Például ellehetetlenültek piacon, vagy elvesztették vevőiket, vagy egyszerűen csak kifulladt a tevékenység. Ha a cégnek nincs tartozása, nem dörömbölnek a hitelezők, akkor nincs akadálya a végelszámolásnak. Mert ha tartozás van, akkor az nem végelszámolás, hanem felszámolás.

A végelszámolás folyamata

  • A közgyűlés meghoz egy határozatot, hogy megindítja a végelszámolást. Ez lesz a kezdő nap.
  • Ehhez a döntéshez kell egy mérleget készíteni, ezt az eljárás során közzé is kell tenni a cégközlönyben. Ezzel párhuzamosan elkészül egy halom bevallás.
  • A közgyűlés kinevezi a végelszámoló személyét, aki átveszi az ügyvezetéstől a staféta botot. Egy fontos dolog van, hogy ne adjuk át ezt idegennek. Jobb ezt funkciót a tulajdonosi körben tartani.
  • A végelszámolás megkezdése után a kintlévőségek behajtása, kötelezettségek teljesítése megtörténik. Tulajdonképpen minden nyitott szálat elvarrnak.
  • Ha letisztult a kép, akkor jön egy újabb közgyűlés és a befejezést elhatározzák.
  • A megmaradt törzstőkét, vagy azon felüli vagyont szétosztják, és a befejező mérleget közzéteszik.

De mi a teendő, hogy a végelszámolásnál ne legyenek a tulajdonosnak veszteségei, és a legtöbb nyereséggel tudjon kiszállni a cégből?

A legfontosabb, hogy ne rohanjunk egyből az ügyvédhez. A végelszámolást jól elő kell készíteni. Ezt akkor érdemes, amikor a cég még működik. Miért is? Csak néhány példát sorolok fel:

  • Sokszor a cég ebben az életciklusában a korábbi nyereséges működése miatt nagyon sok előleget fizet be az APEH-ba és az Önkormányzatba. Nem mindegy, hogy melyik nap határozzuk el a megszűnést. Érdemes olyankor, amikor éppen nem kell előleget fizetni. Vagy egy lezáró bevallás során jogot szerzünk a túlfizetések kiutalására.
  • Ott vannak a működő eszközök. Át kell gondolni, hogy azoknak mi lesz a sorsa. Ha kivonjuk vagy eladjuk, áfát-t kell fizetni. Ha rosszul időzítünk, akkor előfordulhat, hogy a legvégére ÁFA visszaigénylésünk beragad az APEH-ba.  Annak kiutalása kalandos, néha meg az APEH is egyszerűen ráül a pénzre és rabul ejti. Szó szerint. Ezer okot tud kitalálni, hogy miért nem utalja vissza a jogos adó visszaigénylésünket.
  • El kell dönteni például a vevő kintlévőségeink sorsát. Lehet faktorálni. De mindenhez idő kell.
  • Az adókat meg kell tervezni. Mikor mit fogunk befizetni, mert a legbosszantóbb, ha a 22-es csapdája történik velünk. Jár vissza adó, de csak akkor, ha lezárjuk végleg a céget. A lezáráshoz be kell zárni a bankszámlát. Ha nincs bankszámla, nem kapjuk vissza az adót. Ilyenkor a guta üt meg, de ezt a helyzetet egy jól előkészített végelszámolással ki lehet kerülni.

Tehát konzultáljunk előre! 2006 óta sok végelszámolást kellett könyvelnem. Kitapasztaltam a csapdákat, de ne tévedjünk, az APEH ötlettára kifogyhatatlan. És egy a cél, hogy a jogos adókat ne adja vissza. Azért beszélek csak az APEH-ről, mert egy tiszta helyzetben igazán nem nagyon van mással kapcsolat a tulajdonosokon kívül.

Ha viszont jól kitaláljuk a menetrendet, akkor a cég elhantolása simán megoldható kaland és veszteség nélkül. Sic transit gloria mundi – azaz így múlik el a világ dicsősége.

Vélemény, hozzászólás?