Hívjon minket: +361 7949818

Online adatlekérés alóli mentesítés

Online adatlekérés alóli mentesítés

Jó az elején tisztázzuk, hogy két nagy csoportja van a pénztárgépet használóknak.

  • a kötelezettek köre, akik nem választhatnak. Ha tetszik, ha nem, nekik használni kell a gépet.
  • az önként választók. Ez egy népes csoport, akik egyszerűbbnek látják, ha a macerás nyugta kiállítása helyett használják a pénztárgépet.

Egy dolog közös a két csoportban, 2013. szeptember 1-től, illetve 2014 január 1-től (a különbségről itt olvashat) csak és kizárólag online adat lekérésre alkalmas pénztárgépet használhat. Tehát a régi készülék többé nem alkalmas az adózásnál.

Az élet persze nem ilyen egyszerű, mert lehet akár technikai oka is annak, hogy valaki nem tud közvetlen adatlekérést biztosítani. Például azért, mert az üzlete/vállalkozása helyén nincs megfelelő hírközlő kapcsolat. Ilyenkor a NAV egyedi kérvényre mentesíti a vállalkozást ezen kötelezettsége alól. Eltérő az engedélyezés a kötelezett és az önként választók között. Nézzük sorjában a feladatokat.

Hogyan kell eljárnia annak, aki kötelezett a pénztárgép használatára?

  1. A NAV honlapjáról letölthető PTGM nevű nyomtatványt ki kell tölteni. Itt kell arról nyilatkozni, hogy a pénztárgép üzemeltetési helyén nem áll rendelkezésre olyan hírközlő hálózat, ami alkalmas az online adatkapcsolatra. Vagy ha van is ilyen hálózat, olyan gyenge a jel erőssége, hogy külső antenna vagy egyéb műszaki megoldással sem biztosítható a megfelelő adat kapcsolat. És itt van egy kis gumiszabály: ez a műszaki megoldás aránytalan terhet jelent a vállalkozás számára. Ne reméljük, hogy ezt a gumiszabályt mi jól ki tudjuk használni.
  2. Be kell szerezni a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság állásfoglalását arról, hogy a pénztárgépünk üzemeltetési helyén tényleg műszaki akadálya van az online kapcsolat létesítésének.
  3. A mentesítés 1 évre szól.
  4. Ha a probléma még mindig fennáll, akkor az előző engedély lejárta előtt 90 nappal korábban beadható egy újbóli kérelem. Az eljárás azonos az első engedélyezési eljárással.
  5. Az engedélyezési eljárás alatt, illetve utána (az 1 év mentesítési időszak végéig) van egy adatszolgáltatási kötelezettség is. (ld lent)

Hogyan kell eljárnia annak, aki önként használ pénztárgépet?

Az ő életük egyszerűbb, mert nem kell a Hatóság állásfoglalásával és a NAV engedélyével bíbelődni, hanem havonta egyszer CD/DVD lemezes adatszolgáltatási kötelezettséget választva tájékoztatják a NAV-ot a havi bevételeikről. (Ld. lent). Ennek a körnek csak ez az egy adatszolgáltatási lehetőség adott.

Adatszolgáltatás

Kétféle módszerrel lehetséges adatot szolgáltatni a NAV-nak:

  • CD/DVD lemezre, illetve ezzel funkcionálisan megegyező, egyszer írható optikai adathordozóra kell menti az adatot és havonta a tárgyhónapot követő hónap 10-ig be kell küldi a NAV-nak. Az önként pénztárgépet használók csak ezt a megoldást alkalmazhatják.
  • A NAV egyedi engedélyében lehet kérni hogy a fenti megoldás helyett a pénztárgépet úgy helyezzük el a napi zárást követően legalább 1 óra időtartamra, hogy az elektronikus hírközlő hálózat elérhető legyen. Ekkor az adatforgalom automatikusan megtörténik.

Ez utóbbi megoldás nyilván egyszerűbb, de gondoljunk csak bele. Bezár a bolt, rohanunk haza (mert nyilván a boltban nem volt hírközlő hálózat, de a lakásban van). Hónunk alá kapjuk a pénztárgépet (ha szerencsénk van, nem egy 15 kilós monstrumot cipelünk), igyekszünk elkerülni a dugót, hogy a zárást követő 1 óra időtartamot ne késsük le. Persze az utolsó nehezen döntő vevőnket jól kirúgjuk, hogy ne húzza már a vásárlással az időt. Egy egészséges dugó esetén vajon az 1 óra lekésése mi módon igazolható? Netán a gyerek beteg az ovodában, rohanni kell…. szóval számtalan élethelyzet miatt ez utóbbi (bár mi tagadás kényelmesebb megoldás) elég kockázatos.

Az első esetben pedig évente 12 CD (jó alaposan környezetszennyező), postaköltség, és persze CD író és egyebek. Ez is elég körülményes. Nem tudom, hogy az ügyfélkapun keresztüli beküldés vajon miért nem merült fel a jogalkotó agyában?

Következő körben megpróbálom kicsit körbejárni az üzemelés költségeit, hisz az online kapcsolat is valami mobil szolgáltatóval fog felállni. Az sem ingyen van. A gond az, hogy a szolgáltatók egyenlőre titkolják az árakat.

 

4 hozzászólás
  1. Üdv! Érdekelne azon állásfoglalásuk, hogy TEAOR: 9521.01 szám szerint benne vagyok a kötelezettek körében mint szolgáltató, javító! nem kereskedés! Én úgy tudom ha nem okoz fogyasztóvédelmi problémát az ügyfél neve, címének elkérése, akkor választhatom a készpénzfizetési számla kiállítását. É ezáltal nem kell pénztárgép. Ezen kérdésben kérem állásfoglalását! KATA -ás vagyok Egyéni főállású váll.

    – Elég excel táblába bevételi nyilvántartást vezetni ebbe a formában?
    Köszönöm válaszát előre is!

    • Kedves Péter!
      Szerintem nem kerülheti meg a pénztárgépet. A 3/2013 NGM rendelet nem ad különféle “ha” feltételeket.
      A “kizárólag kp-s számlát adok” variáció pedig nem indok. Ezt a megoldást már választotta egyik ügyfelem (még az online bevezetési kötelezettség előtt), és nem tudtuk meghatni a NAV-t. Bírságolt. Én lebeszélném erről a gyakorlatról.
      Egyébként elég excel tábla a KATA nyilvántartás vezetésére.
      Üdvözlettel
      Soltész Nóra

      • Kedves Nóra

        Köszönöm válaszát!!
        Bár most már magam se tudom ki mit mond, mert az NAV ügyfélszolgálata, meg engedné ezen feltételekkel.. mondjuk írásbeni választ erre nem kaptam, csak telefonon keresztül.. most mi lehet a jogos válaszút?

        További szép estét!

        • Kedves Péter!
          A telefonos ügyfélszolgálat által adott választ ne vegye készpénznek. Sokszor hibásak a válaszaik. Én írásos választ kérnék a NAV-tól, és még az sem kötelezi a revizort arra, hogy elfogadja. Sajnos erre is van tapasztalat.
          Szerintem igényelje meg a regisztrációs kódot, és várjon a vásárlással. Ki fognak jönni olcsóbb gépek, esetleg bérelni is lehet. De az biztos, hogy az új gépek megjelenésével csökkenni fog az ár. Érdemes kicsit várni.
          Üdvözlettel
          Soltész Nóra

Vélemény, hozzászólás?