Hívjon minket: +361 7949818

Online pénztárgépek

Online pénztárgépek

Lassan közeleg az online pénztárgépek beüzemelésének határideje. Kicsit rendszereztük a feladatokat, hogy bírság nélkül megússzuk a váltást.

Elsőre tisztázzuk, hogy ki kötelezett pénztárgép használatára:

  • gyógyszertárak
  • kiskereskedelmi üzletek (Teáor 47.1-47.7 és 47.91)
  • vendéglátó üzletek (kivéve mozgó szolgáltatásnyújtás) (Teáor 56.1 és 56.3)
  • szálláshely szolgáltatás (Teáor 55.1- 55.3)
  • kölcsönzések – gépkocsi, közlekedési eszköz, szabadidős sporteszköz, video, háztartási cikk, (Teáor 77.1 – 77.2 és 77.33)
  • javítási tevékenységet végzők (Teáor 95.1 – 95.2)
  • taxi

Van néhány kivétel a fenti tevékenységek között: csomagküldő kereskedelem, betétdíjas göngyöleg, ipari tevékenységet folytató egyéni vállalkozó, termelői borkimérés, utazási iroda. A pontos értelmezés miatt célszerű a rendeletet elolvasni: 3/2013 (II.15) NGM rendelet.

Az átállás két lépcsőben történik

  1. Az elektronikus naplóval nem rendelkező pénztárgépet bírság nélkül 2013. augusztus 31-ig lehet használni. Ezután át kell állni az új online pénztárgépre. Hogy a határidőnket pontosan meg tudjuk határozni, előbb a meglévő gépünkről kell tudni, hogy melyik csoportba tartozik.  A NAV honlapján lévő listán meg lehet találni ezt az információt. Az elektronikus naplóval NEM rendelkező listát itt érheti el. Az ellenség megtévesztését szolgálja az, hogy a NAV listákon június 30-i határidő látható. De a 1059/2013 Kormány rendelet ezt a határidőt kitolta augusztus 31-re. Tehát semmi izgalom, a NAV nem frissítette a dátumot. 
  2. A másik csoportba az elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépek tartoznak. Ezek PC-s kapcsolattal futnak jelenleg, és a NAV listáján itt lehet azonosítani. Ezek a gépek használhatók kicsit tovább, de 2013. december 31-én ezek határideje is lejár.

Adatszolgáltatási kötelezettség

Fontos: A NAV egy rendkívül kíváncsi természetű szervezet, és nem hagyja szabadon azokat, akik a második csoportba tartoznak. Tehát az elektronikus naplóval rendelkező pénztárgépet használó vállalkozásokat, akik december 31-ig térnek át. Nekik július 1-től havonta adatot kell szolgáltatni a bevételeikről. Ez az adatszolgáltatás a PTGNAPLO jelű adatlappal történik. Beadási határidő augusztus 10-én lesz először, kizárólag a július 1-től várják az adatot. Korábbi adatra nem kíváncsiak. Az átállásig él ez az adatszolgáltatási kötelezettség. Az átállás után már természetesen erre nincs szükség. A beküldendő adat bonyolult, de nyilván a programot forgalmazó cég felkészült már korábban az állomány előállítására. Nem hiszem, hogy ezt programozói segítség nélkül meg lehet oldani.

És akkor most nézzük az átállás menetét

  1. Ki kell választani az új, NAV által is elfogadható pénztárgépet, és a szállító céget. Többféle van forgalomban. Erre az interneten számos reklám olvasható. Javaslom, hogy már ebben a fázisban kössék le a gyártónál a gépet, mert mindenki nyilván augusztus 28-án fog ébredni és hatalmas kapkodás lesz a vége. 
  2. Kérni kell a NAV-tól az ügyfélkapun keresztül egy regisztrációs kódot. Ehhez a NAV feltett egy PTGREG jelű nyomtatványt. A könyvelő be tudja adni. Ezen a nyomtatványon lehet igényelni (már aki jogosult rá) a kasszánként 50.000 Ft-os támogatást. Figyelem: csak a határidőben elvégzett cserét honorálja a NAV támogatással!
  3. A NAV 5 napon belül kiad egy 16 karakteres regisztrációs kódot. Ez majd még a támogatáshoz is fog kelleni. Ha a Magyar Posta is úgy akarja, akkor a kódot 8 napon belül postán is meg fogjuk kapni.
  4. A postán megküldött regisztrációs kódra a pénztárgép forgalmazónak, illetve az üzembe helyező szerviznek van szüksége.

Nem győzöm hangsúlyozni, hogy már most fixáljunk le terméket és időpontot, hogy ne késsük le a határidőt.

A támogatásról részletesen a következő blog bejegyzésben olvashat.

Először szkeptikus voltam és még vagyok is, hogy ez az online NAV bekötés bármire is jó lesz. Reméljük, hogy nem csak egy felesleges macera történik a cégekkel, hanem fehéredik a gazdaság. Ami azért is fontos, mert ha többen fizetünk adót, akkor talán egyszer kevesebb lesz a befizetendő összeg. Vagy biliben a kezem?

 

15 hozzászólás
  1. T. cím.Kérdésem lenne 68éves ny-mellett dolgozom fodrászként.2000ben vettem pénztárgépet hogy ne vízes kézzel írjam a blokkokat,idén vettem mert betelt gépEr-230F TÍPUSU GÉPET BEVÉTELEM NINCS ANNNY,HOGY HAVONTA AZ INTERNETET ÉS A UJ BERENDEZÉST HASZNÁLJAM MIT TEGYEK ? KÉREM SEGÍTSENEK. KÖSZÖNÖM SEGÍTSÉGÜKET tISZELETTEL MÁRKUSNÉ

    • Tisztelt Márkusné!
      Mivel Ön a tevékenységével nem kötelezett a pénztárgép használatára, a nyugta adás is elegendő a szabályos működéshez. Értem, hogy az elektronikus megoldás kényelmesebb. Ha mégis úgy dönt, hogy önként használ ilyen gépet, akkor kénytelen elfogadni, hogy csak és kizárólag online pénztárgépet használhat. Ha túl költséges az internet és egyéb technika bevezetése, akkor a hivatkozott 3/2013. (II.15) NGM rendelet II. fejezete szerint kérhet egyedi mentességet. De egyet meg kell érteni, hogy aki nem kötelezett a pénztárgép használatára (csak saját elhatározásból üzemelteti a gépet), az is köteles online pénztárgépet üzembe helyezni.
      Az egyedi mentességekről készül egy másik bejegyzés, ott részletesen fogok a témával foglalkozni.
      Üdvözlettel
      Soltész Nóra

  2. Tisztelt Soltész Nóra!

    Szintén fodrászatot vezetek,csak szolgáltatást folytatok,kereskedelmi tevékenységem nincs.
    Hát számomra a válasza után sem egyértelmű,hogy kell-e pénztárgép vagy sem. Egyik mondatában azt írja,hogy nem kell,majd azt ,hogy köteles online pénztárgép használatára .Most akkor mi a helyes ?

    • Tisztelt Kérdező!
      Ön szolgáltatóként nem kötelezett a pénztárgép használatára. Ha mégis úgy dönt (nem kötelező úgy döntenie), hogy önként használ pénztárgépet, akkor be kell tartania a rendeletet és köteles online pénztárgép használatára.
      Magyarul csak egyféle pénztárgép létezik, ez pedig online. Másmilyen pénztárgépet nem használhat. A régi pénztárgépek nem alkalmasak ezután az adózásra.
      De hangsúlyozom, ön nem köteles használni.
      Üdvözlettel
      Soltész Nóra

  3. T.Soltész Nóra Köszönöm választ kérdésem mit tegyek az új gépemmel vissza veszik ,szerelőt ki kell hívnom ,hogy lezárja válaszát előre is köszönöm T. Márkusné

    • Tisztelt Márkusné!
      Mindenképpen a szerelővel kell a kapcsolatot felvenni. Azt, hogy valaki visszaveszi-e a régi gépet, nem tudom. De nem hiszem, hogy ez reális esély lenne.
      Üdvözlettel
      Soltész Nóra

  4. Köszönöm a tájékoztatást.T. Márkusné

  5. Tisztelt Márkusné!

    A PTG Naplo nyomtatványhoz mit kell csatolnom egy régi pénztárgépből?

    mert én már nem igazodom ki rajta!

    Köszönöm,

    Márti

    • Kedves Márti!
      Márkusné egy hozzászóló, így helyette én válaszolok. A PTGNAPLO bevallást akkor kell benyújtani, ha a XII.31-n cserélő csoportba tartozik a régi pénztárgép, tehát olyan régi pénztárgépről beszélünk, amelyik előállít napló file-t(ld lista). Ez nagyon fontos szempont. Ha erről van szó, akkor a forgalmazóval fel kell venni a kapcsolatot, hogy ez a naplófile hogyan nyerhető ki havonta. Mi módon állítható elő az a kötött file forma, amit a NAV előír? Ezt kell csatolni egyébként a bevalláshoz.
      De ha olyan pénztárgépe van (ld ez a lista), ami az ilyen naplót nem tudja előállítani, akkor a csere 08.31-én válik esedékessé. Ebben az esetben semmilyen PTGNAPLO bevallást nem kell benyújtani.
      TEHÁT!
      Ez a PTGNAPLO bevallás csak a XII.31-n gépet cserélőkre vonatkozik.
      Nagyon fontos lenne, ha a két listából kiválasztaná a régi gépét, mert ebből tudja besorolni, hogy mikor kell cserélnie. Ez a legfontosabb most elsőre. Ha az VIII.31-i csere csoportba tartozik, akkor ne foglalkozzon a naplóval.
      Üdvözlettel
      Soltész Nóra

      • Kedves Nóra!

        ha augusztus 31.ig nem kapunk pénztárgépet akkor mit kell tenni?

        Köszönettel,
        Márti

        • Kedves Márti!
          Ha van gép megrendelés, és van visszaigazolás, csak éppen még gép nincs, akkor semmit. A NAV nem büntet ilyen esetben, ha valaki önhibáján kívül nem tudja teljesíteni a kötelezettséget.
          De ha se megrendelés, se visszaigazolás nincs szeptember 1-én, akkor a NAV büntet.
          Jelenleg 10 % gépet cseréltek, és még az engedéllyel rendelkező gyártók is csak tesztelgetnek és panaszkodnak. Vicc az egész.
          Üdvözlettel
          Soltész Nóra

  6. Üdvözlöm!

    Textilipari termékek gyártásával foglalkozom és évente 2 x 5 napot árusítom termékeimet az üzemen kívül is végfelhasználóknak. Az üzemben eddig ugye számlatömböt használtam a viszonteladók részére, az ideiglenes kitelepüléskor pedig pénztérgépet. Köteles vagyok-e átállni online pénztárgép használatára vagy megoldható hogy ezen a pár napon nyugtatömbbel értékesítsek?

    • Kedves Sándor!
      Bevallom őszintén, a kérdésére nem tudom a választ. A NAV-tól kellene erre állásfoglalást kérni.
      De ha a tevékenysége okán nem lenne kötelezett a pénztárgépre, akkor én inkább arra szavaznék, hogy nem köteles áttérni. De mivel van pénztárgépe, azt le kell záratni, adómemóriát kiírni.
      Ezzel együtt zavaró momentum, hogy használt gépet.
      Sajnálom, hogy nem tudtam segíteni.
      Üdvözlettel
      Soltész Nóra

  7. Tisztelt Soltész Nóra!

    Abban szeretném a segítségét kérni, hogy 2012.03.31-én megszűntettem az üzletemet, de ez által van egy alig használt Japan Cash pénztárgépem, ami PC-re köthető, raktárkészlet kezelő programmal!

    Ezt a péntárgépet kidobhatom a kukába, vagy van még esetleg olyan, akiknek nem kötelező az online kassza, és használhatják a hagyományos pénztárgépet?

    Illetve szeretném még kérdezni, hogy a már nem használt pénztárgépekkel mit kell csinálni, a NAV-nak leadni, vagy a fekete dobozt kivetetni és a gépet ki lehet dobni vagy mit kezdjek vele?

    Van 3 darab!

    Válaszát előre is nagyon köszönöm!

    Tisztelettel:

    Barsi Gábor

    • Kedves Gábor!
      Arra a kérdésre, hogy eladható-e a használt pénztárgép, nem tudok válaszolni. Gyanítom, hogy nem. De szerintem a NAV telefonos ügyfélszolgálata ad erre választ. Azért gyanítom, hogy nem, mert regisztrációs kódot kell kérnie a cégnek és a rendelést a NAV honlapján kell elvégezni. A NAV továbbítja a forgalmazónak. Így az útja a dolognak kötött és nincs olyan csatorna, ahol a használt gépek eladására lehet regisztrálni.
      Esetleg a forgalmazóval fel kéne venni a kapcsolatot.
      Arra a kérdésre, hogy hagyományos pénztárgépet használja-e valaki. A válasz: nem. Aki gépet használ kötelező vagy önkéntes módon, az már csak online változatban teheti.
      A gépek lezárását a szerviz embertől kell kérni. De a lezárást el kell végezni. Ezeknek a szervizelős embereknek van erre joguk.
      Üdvözlettel
      Soltész Nóra

Hozzászólás a(z) Márkus Lászlóné bejegyzéshez Kilépés a válaszból