Hívjon minket: +361 7949818

Számlázó programok – ismét változott a szabályozás

Számlázó programok – ismét változott a szabályozás

A számlázó programok körüli szabályozás 1995-ben született a boldog emlékű Pénzügyminisztériumban. Azóta már szakállasnak minősülő 24/1995 (XI.22) PM rendelet érvényben volt, de most 2014. július 1-től nyugdíjba helyezték. Ahogy obsitot kapott az elektronikus számlával kapcsolatos rendelet is (46/2007. (XII.29) PM). A szabályozás azoknak érdekes főleg, akik fejlesztik a programokat. De ez a bejegyzés nem nekik készült.

Mit is kell tudnunk, mire kell figyelnünk vállalkozóként?

Ne dőljünk hátra, nem automatikusan hárul el a veszély azzal, hogy mi jogtiszta számlázó programot használunk. Ha olyan a szerződésünk, amire fizetjük az éves termék követési díjakat, akkor nincs nagy baj. A program frissítése és a jogszabályi megfelelőség a fejlesztő felelőssége. De számtalan olyan cég van, aki megveszi a programot és nem fizeti az éves követési díjat. Esetleg ingyenes programot használ. Az nem kap frissítést és máris nem lesz megfelelő a programja.

Tehát vizsgáljuk meg a szerződésünket és gondoljuk át a program hátterét. Ha szükséges egy csere, akkor azt most kéne meglépni. Ne halogassuk októberig a dolgokat.

Vegyük sorra a fontosabb feladatokat, ami a vállalkozót terheli, nem a fejlesztőt!

  •  győződjünk meg arról, hogy az általunk kiállított számla záradékában látható-e, hogy a számlánk a 23/2014. (VI.30) NGM rendeletnek megfelel-e. Ezt kötelesek a fejlesztők ráírni, ha feltüntetnek jogszabályt.
  • 2014. október 1 előtt beszerzett és október 1-én még használatban lévő programok esetében bejelentési kötelezettség van. Erről  november 15-ig nem szabad megfeledkezni. Lesz erre egy szokásos NAV nyomtatvány. Az  adatok, amit vár a NAV: a program neve és azonosítója, a fejlesztő neve és adószáma, értékesítő neve és adószáma, a program beszerzésének és használatba vételének időpontja. Ez az induló állapot.
  • Van egy köztes időszak, amikor október 1-én még használatban van egy program, de október 15-ig leállítjuk és kivonjuk a használatból. Ebben az esetben november 15-ig kell bejelentést tenni.
  • Ezt követően már a szokásos menetrend a következő: 2014. október 1 után beszerzett számlázó programot 30 napon belül kell bejelenteni.
  • Ha már nem használunk egy programot, akkor a használatból való kivonást is jelenteni kell 30 napon belül.
  • Az online számlázó programok divatosak mostanság, de a bejelentési kötelezettség erre is vonatkozik.

Most mondhatnám, hogy örüljünk, hogy ennyivel megúsztuk. Ez még nem olyan rázós, csak senki ne gondolja, hogy ezzel itt vége lesz a dolognak. Van egy tippem, némileg vitriolos hangulatban fogant az agyamban. Haladunk abba az irányba, hogy ez is valahogy be legyen kötve a NAV-ba, mint az online pénztárgépek. Azt hallom folyton a rádióban, hogy megnőtt a bevétel az online pénztárgépek beindulása óta. Nem kell nagy fantázia, hogy valaki kitalálja ennek a számlázásnak a NAV online változatát.

Talán eljutunk oda is előbb-utóbb, hogy a vállalkozások teljes nettó árbevétele majd a NAV-ban landol, és pályázhatunk költségekre. Ha majd két piros toll megvásárlását fogom ekkor kérni, nyilván szigorú vizsgálat alá vetnek, hogy biztos a gyereknek kellett a másik toll. Hisz egy toll elég kell legyen kontírozni egy hónapra. Na jó…. a rémálomnak vége.

 

Vélemény, hozzászólás?